Terug naar nieuwsoverzicht.

Vernieuwd winkelcentrum De Scheepjeshof aanwinst voor Veenendaal en omgeving


Foto genomen door: onbekend


Winkelcentrum De Scheepjeshof in Veenendaal wordt grondig gerenoveerd en krijgt een nieuwe thema: mode. Om weer een prominente plaats in het winkelaanbod van Veenendaal te veroveren, investeert nieuwe eigenaar Aberdeen European Shopping Property Fund meer dan € 10 miljoen in het plan. Hierbij wordt tijdens de bouw nadrukkelijk rekening gehouden met de bestaande winkeliers en de bovenliggende appartementen. Aannemer De Combi uit Deventer is in februari begonnen met de renovatiewerkzaamheden. Het winkelcentrum blijft tijdens de bouwwerkzaamheden gewoon geopend.

Onder het toeziend ogen van de mensen van nieuwe eigenaar Aberdeen European Shopping Property Fund, aannemer De Combi en projectleider Tagis werden op 17 februari de eerste vloertegels met veel kabaal gesloopt. Voorzitter van de winkelierverenging van De Scheepjeshof André de Koning mocht de sloopboor hanteren.

De Scheepjeshof meet ruim 13.000 m2 en dateert van begin jaren '90. Voor de renovatie is eerst een visie ontwikkeld, waarin zaken als het overdekt winkelen, de 460 parkeerplaatsen en de ligging aan de Hoofdstraat zijn verwerkt. Hier kwam uit dat 'mode' het nieuwe thema wordt voor de Scheepjeshof. De Engelse architect Paul Jones heeft deze visie omgezet in een voorlopig ontwerp. Tussen nu en september zal De Scheepjeshof veranderen in een modern en aantrekkelijk centrum dat aansluit bij de plannen van de gemeente om het hele centrum van Veenendaal naar een hoger niveau te brengen.

Accent op winkelcentrum
"De Hoofdstraat begint in De Scheepjeshof". Volgens Bob Reidsma, CEO van Aberdeen The Netherlands, de partij die namens de eigenaar de renovatie begeleid, is dat het nieuwe motto van Aberdeen én van de winkeliers. "Een sterk pluspunt van De Scheepjeshof is natuurlijk de parkeergarage met zo'n 460 plaatsen", weet Reidsma. De winkels zullen beter zichtbaar worden vanuit de Hoofdstraat. "In plaats van een appartementengebouw met winkels eronder, verleggen we het accent naar een mooi, chique maar ook duurzaam winkelcentrum met appartementen erboven", vertelt Reidsma. "Daarvoor halen we de winkelpuien aan de buitenkant naar voren en plaatsen we boven de entree een spectaculaire luifel met een opvallende rode kleur. Alle puien – binnen en buiten – krijgen een uniforme uitstraling met glas en hout. 'Transparantie en eenheid in uitstraling' is het motto in het ontwerp", aldus Reidsma.

Spectaculaire entree en glazen gevel
Binnen zal de hoge glazen gevel van het middengedeelte in het oog springen. Waar voorheen een juwelier en een lunchroom zaten komt een 6 meter hoge, glazen gevel tot aan het dak. Verder wordt een deel van het dak recht getrokken om een ruimtelijk effect te creëren. Alle winkels krijgen nieuwe puien van glas in een houten kozijn. De kleur "gerookt eiken" van het kozijn met een bijbehorende bruine tegel onder de pui, geeft een chique uitstraling. De deuren zullen in glas worden uitgevoerd of worden voorzien van een transparant rolluik. De vloer wordt betegeld met een mooie beige tegel die goed past bij de kleur van de puien.

Eenheid in reclame uitingen
De reclame wordt standaard boven de deuropening aangebracht voor een uniforme uitstraling. Haaks op de puien komt een mooi houten frame waarbinnen de winkeliers een naam of logo aan kunnen brengen. Een beperkte uitstalling van winkelartikelen zal mogelijk zijn, want mooie puien verdienen gezien te worden.

De Scheepjeshof blijft open
De renovatie zal in drie fases worden uitgevoerd. In maart start de aannemer met het gedeelte links als je binnenkomt vanaf het plein. De winkels blijven zoveel mogelijk bereikbaar. Alleen als de veiligheid van het winkelende publiek en de winkeliers in gevaar komt, zijn korte, tijdelijke afsluitingen van een deel van het winkelcentrum mogelijk. Als het gebied links eind mei gereed is, volgt tot en met juli het stuk bij de roltrappen. Als laatste wordt het gedeelte rechts vanaf de hoofdingang aangepakt. De afronding van de renovatie wordt gevormd door de plaatsing van een nieuwe luifel boven de hoofdentree. Dit zal in naar verwachting in augustus plaatsvinden. De werkzaamheden aan de buitenwinkels vindt gelijktijdig plaats in de periode maart tot en met juni. Ook daar zullen alle winkels toegankelijk blijven.

Publiciteitscampagne
Het winkelende publiek wordt vooral uitgenodigd om te komen kijken naar de voorgang van de werkzaamheden en de verandering die De Scheepjeshof ondergaat. Op grote beeldschermen in het winkelcentrum en via advertenties en persberichten zullen de belangrijke werkzaamheden aangekondigd worden. Ook kunnen mensen zich binnenkort via de nieuwe website aanmelden voor de digitale nieuwsbrief. Daarin staan niet alleen ontwikkelingen rondom de verbouwing maar komen ook de aanbiedingen en acties van de winkeliers aan bod.

Nieuwe huurders welkom
Er moeten zich ook nog nieuwe winkels vestigen in De Scheepjeshof. Bob Reidsma: "Met een aantal partijen zijn we volop in gesprek maar er is nog plaats voor nieuwe huurders in het midden en hogere segment van de mode, ondermeer voor de pleinkant. Modewinkels kunnen worden aangevuld met aan mode gerelateerde zaken. Achterin blijven de twee supermarkten. Voor de ruimtes daartussen zoeken we een gevarieerd aanbod, zoals bijvoorbeeld een boekwinkel."

De grote opening van De Scheepjeshof
In september zal De nieuwe Scheepjeshof worden geopend. De precieze datum wordt nog bekend gemaakt. Nieuwe winkels kunnen al eerder openen en daar zal het winkelende publiek tijdig van op de hoogte gesteld worden. De vernieuwde Scheepjeshof met haar grote parkeergarage zal het nieuwe begin zijn van de Hoofdstraat van Veenendaal en een geweldig scala aan winkels bieden. Mede hierdoor kan Veenendaal zich nog sterker manifesteren als een van de belangrijkste winkelsteden in Nederland.

foto: onbekend.



Bron Persbericht - Opgesteld door De Indruk | Bedrijfscommunicatie | 28-01-2009



Nieuwsbrief ontvangen?



www.deindruk.nl